Sint-Katelijne-Waver kiest voor digitale schoolroutekaart

17/02/2017 – Sint-Katelijne-Waver wil de schoolroutekaart updaten, maar vooral digitaliseren. De gemeente en Route2school slaan hiervoor de handen in elkaar.

“Het stond al lang in onze planning om nieuwe schoolroutekaarten te maken, maar we vreesden dat de papieren versie nogal snel gedateerd zou zijn”, zegt schepen van Mobiliteit Tom Ongena (Samen Anders) in de Gazet van Antwerpen. “Daarom besloten we om meer in te zetten op het digitale aspect en kwamen we al gauw in contact met Route2School, een project van het Instituut voor Mobiliteit (UHasselt) dat in heel Vlaanderen de verkeersveiligheid van schoolroutes analyseert.” 

In de analyse schenkt Route2school aandacht aan zowel de objectieve verkeersveiligheid.“Ongevallencijfers geven een objectief beeld over de verkeersveiligheid in een bepaalde straat, buurt of gemeente. Subjectieve verkeersveiligheid verwijst naar de beleving van mensen: hun oordeel over (een deel van) de schoolroute. Objectieve en subjectieve verkeersveiligheid lopen niet per definitie parallel. Het is dus perfect mogelijk dat een baan technisch en verkeersveilig in orde is, maar dat weggebruikers er zich toch onveilig voelen. Daarom combineren we in onze analyse kwantitatieve en kwalitatieve data. We vragen bij de politie ongevallencijfers op en vergelijken die cijfers met de gegevens die we via de app van Route2school verzameld hebben. Zijn er overeenkomsten?”, legt projectverantwoordelijke Kevin Clijmans (IMOB, UHasselt) uit. “Neem bijvoorbeeld een straat met veel busverkeer. Hoewel er amper ongevallen gebeuren, kunnen zwakke weggebruikers zich door de aan- en afrijdende bussen geïntimideerd voelen. Het is onze ambitie om ook in die specifieke situaties het veiligheidsgevoel te verbeteren.”

Mobile app en webapplicatie

Leerlingen, ouders, leerkrachten en de schooldirecten geven de routes in die ze dagelijks naar en van school afleggen, en duiden de knelpunten aan die ze op hun route tegenkomen. “Ze kunnen knelpunten melden met de mobile app wanneer ze onderweg zijn, en via de webapplicatie wanneer ze thuis zijn.” De resultaten worden besproken met de gemeente, de politie en de scholen. “Het doel: voor de aangegeven knelpunten een oplossing zoeken”, aldus Kevin Clijmans (IMOB, UHasselt) in de Gazet van Antwerpen.

Lees hier het volledige artikel op GvA online. // Foto: RR – Gazet van Antwerpen